НАП планира да въведе публичен рисков профил на предприятията от гледна точка на данъчната им коректност
Най-коректните предприятия ще бъдат маркирани в зелено, тези с нисък риск – в жълто, а най-рисковите – в червено
Всяко предприятие в България ще подлежи на оценка от данъчните за това какъв е рискът да укрива налози. Това се предвижда в Стратегическия план за дейността на НАП в периода 2021 – 2025 г., който включва създаването на публичен регистър за проверка на рисковия профил на данъчно задължените лица, пише в. „Труд“.
В плана е заложена идея при оценката на НАП да се приложи принципът на светофара, а именно най-коректните предприятия да бъдат оцветени в зелено, тези с нисък риск – в жълто, а най-рисковите – в червено. Тази информация ще бъде публично достъпна за всички клиенти и бизнес партньори на предприятията, за да могат да направят лесна преценка дали да работят с тях.
От приходната агенция са направили проучване за опита с подобни системи в други държави. В Естония вече работят на този принцип.
НАП разработва и критериите за оценка на риска, които предстои да бъдат уточнени. Един от тях вероятно ще бъде върху какъв доход са осигурени служителите на предприятията. Ако официалните възнаграждения в дадено предприятие са значително под средното ниво за съответния бранш, това ще бъде показателно за съществуването на риск служителите да получават пари, върху които не са платени налози. Данъчните и в момента съобразяват тези данни при ревизиите си. А ако официалните възнаграждения в дадено предприятие са значително по-високи, отколкото тези в други предприятия от същия бранш, функциониращи в същото населено място, ще бъдат предприети проверки и ревизии, за да се установи дали не се укриват данъци и осигуровки.
Друг възможен критерий за оценка на риска се предвижда да бъде проверката дали след ревизия на дадено предприятие са установени значителни задължения към държавната хазна. Данните за заплатите в конкретно предприятие, както и за задълженията му, няма да бъдат публични, тъй като те са данъчна тайна. Клиентите и бизнес партньорите ще добиват представа за тях единствено по цвета на предприятието по всеки от критериите.
Въвеждането на публичен регистър на рисковия профил на предприятията цели да се постигне и саморегулация на пазара. Допуска се, че когато дадено предприятие види, че е маркирано в червено, а конкурентите му – в зелено, то може само да предприеме стъпки към изваждане на дейността си на светло, за да не изгуби своите клиенти и бизнес партньори.
В НАП и към момента се поддържа рисков регистър на физически и юридически лица. Данните в него са много повече от критериите, които ще бъдат използвани за формиране на публичния регистър на рисковия профил, и са единствено за служебно ползване.
ДРУГИ НОВИНИ
Ресурси по Видове
- Актуални Авторски Ресурси (2927)
- Статии (90)
- Становища по Казуси (419)
- Стопански Операции (123)
- Уроци (0)
- Сметки от Сметкоплан (212)
- Видеоматериали (124)
- Примерни Документи (0)
- Калкулатори (21)
- Примери към Калкулатори (116)
- Резюмирани Разпоредби (578)
- Базови Примери към Членове (490)
- Резюм. Съдебна Практика (775)
- Резюм. Указания от Институции (0)
- Фишове на НАП (89)
- Нормативни Актове (318)
- Учебници (1)
- Тематичнo Резюме на Закон (4)
- Базови Примери към Закон (3)
- Наръчници на НАП (1)
- Новини (960)